.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان:
آنچه درمورد وحدت گفتم،اتحاد برمبنای اصول است
آنچه من درمورد وحدت گفتم،اتحاد برمبنای اصول است،آنکس که صراحتا اصول را قبول ندارد از این دایره خارج است...
 آنچه درمورد وحدت گفتم،اتحاد برمبنای اصول است

رهبر انقلاب اسلامي درباره سخنان يکي از دانشجويان در انتقاد از عملکرد برخي همکاران رئيس جمهور افزودند: من در اين زمينه ورود و قضاوتي نمي کنم البته ممکن است اشکال و ايراد وارد باشد اما بايد مسائل را اصلي - فرعي کرد و مراقب بود که مسائل درجه دوم، جاي مسائل اصلي و تعيين کننده را نگيرد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حسينيه امام خميني، عصر امروز صحنه ديدار صميمانه و پرشور هزاران نفر از دانشجويان دانشگاهها با رهبر معظم انقلاب اسلامي بود.
در اين ديدار 3 ساعته 12 نفر از نمايندگان گروهها و تشکلهاي مختلف دانشجويي، ديدگاههاي خود را درباره مهمترين مسائل علمي - دانشگاهي - فرهنگي - اجتماعي - سياسي و اقتصادي با حضرت آيت الله خامنه اي درميان گذاشتند.
سپس رهبر انقلاب اسلامي به پاسخگويي به برخي ابهامات مطرح شده و تبيين ضرورتهاي دانشجويي و دانشگاهي پرداختند.
حضرت آيت الله خامنه اي، جلسه امروز را از شيرين ترين و مطلوب ترين جلسات خواندند و با اشاره به لزوم پيگيري مسائل مطرح شده در سخنان دانشجويان خاطرنشان کردند: تفاوت ديدگاههاي دانشجويان در اين جلسه بسيار پرطراوت، و تلاش آنان براي بيان سخنان فکر شده و داراي استدلال، بسيار شوق انگيز بود.
ايشان، صحبتهاي عميق نمايندگان تشکلها را نشان دهنده ظرفيت بالاي همفکري در تشکلهاي دانشجويي دانستند و مجموعه سخنان بيان شده در اين نشست را عرصه اي براي تفکر، ژرف گرايي و رسيدن به حقيقت خواندند.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با پاسخ مثبت و حمايت از سخنان يکي از دانشجويان درباره ضرورت طرح سؤالات، نظرات و انتقادات دانشجويي افزودند: دانشجويان بهترين قشرهاي کشورند و مسئولان مختلف بايد با رفتن به ميان دانشجويان، به سؤالات اين قشر تحصيلکرده و داراي "فهم و انگيزه " پاسخ دهند.
ايشان در همين زمينه، تفاوت سؤال و انتقاد را با معارضه خاطرنشان کردند و افزودند: جريان و جنبش دانشجويي نبايد تصور کند که معارضه با دستگاهها، جزو وظايف اوست بلکه آنچه مهم است طرح سؤال و مطالبه پاسخ از مسئولان ذيربط است.
دانشجويي ديگر در سخنان خود گفته بود در شرايط فعلي برخي معتقدند بايد وحدت را اصل قرار داد اما برخي معتقدند بايد با استفاده از شرايط، ناخالصي ها را از دامن انقلاب زدود.
رهبر انقلاب در ادامه سخنان خود هر دو مقوله وحدت و خلوص را مورد تأکيد قرار دادند و افزودند: خالص کردن جامعه با فشار و حرکتهاي تند به وجود نمي آيد و اسلام نيز کسي را مأمور نکرده است که اشخاص ضعيف الايمان را به بهانه خالص کردن جامعه، از دايره خارج کنند.
ايشان افزايش خلوص فردي، خانوادگي، گروهي و جمعي را راه صحيح خالص کردن جامعه برشمردند و افزودند: بايد دايره مخلصان را هرچه ممکن است گسترده کرد و اين هدف هنگامي محقق مي شود که هرکسي، افزايش خلوص را از خود، خانواده، دوستان و همراهان سياسي و اجتماعي آغاز کند.
حضرت آيت الله خامنه اي منظور خود از تأکيد بر وحدت را "اتحاد بر مبناي اصول " خواندند و خاطرنشان کردند: بر اين مبنا، با هرکسي به همان اندازه که اصول را قبول دارد متصل و متحديم و هرکسي اصول را قبول ندارد طبعاً از اين دايره وحدت خارج است.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين در پاسخ به سؤالي در زمينه مواضع رسمي و غيررسمي رهبري تأکيد کردند: مبادا کسي تصور کند که رهبري برخلاف آنچه به عنوان نظر رسمي مطرح مي کند، مواضع ديگري دارد که به برخي خواص مي گويد چرا که اين تصور مطلقاً درست نيست و اگر کسي چنين نسبتي بدهد گناه کبيره کرده است.
ايشان در همين زمينه افزودند: نظرها و مواضع اينجانب صريحاً اعلام مي شود چرا که نه جايز و نه شايسته است که رهبري مواضع ديگري جز اين مواضع علني و صريح داشته باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي در پاسخ به سؤال يکي ديگر از دانشجويان حفظ نظام را اوجب واجبات دانستند و افزودند: معناي حفظ نظام حفظ مرزهاي مختلف آن از جمله مرزهاي فرهنگي و اخلاقي است.
ايشان اشکال يکي از دانشجويان درباره توليد نشدن کالاهاي فرهنگي متناسب با عدالت و ديگر ارزشهاي اسلامي را، صحيح دانستند و افزودند: مديريتهاي فرهنگي از جمله صدا و سيما، سازمان تبليغات و حوزه هنري بايد در اين زمينه بيشتر کار کنند.
حضرت آيت الله خامنه اي در همين بحث توليد کالاهاي فرهنگي را "زمان بر " و نيازمند زير ساختهاي مختلف خواندند و خاطرنشان کردند: متأسفانه اين زيرساختها در طول زمان فراهم نشده و حتي در برخي دولتها زير ساختهاي فرهنگي و اعتقادي تخريب هم شده است.
رهبر انقلاب اسلامي با تأييد سخنان يکي ديگر از دانشجويان درباره جدا بودن عرصه هاي فرهنگي و بهداشتي از اصل 44 و شمول خصوصي سازي افزودند: اين اشکال بايد مورد توجه قرار گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به گفته هاي مسئولان درباره اجراي خوب اصل 44 و برخي نظرهاي متفاوت ديگر، به دانشجويان توصيه کردند: با دعوت مسئولان در مجامع دانشجويي سؤالات و ابهامات خود را پيگيري کنند.
رهبر انقلاب اسلامي، حضور دانشجويان در مجامع مردمي و دانشجويي ديگر کشورها را براي صدور انديشه ها و پيامهاي ناب انقلاب، در مجموع مفيد دانستند و افزودند: البته در زمينه ارتباط با ملتها کارهاي زيادي انجام مي شود اما اگر حضور دانشجويان در اين زمينه با برنامه و محاسبه شده باشد خوب است.
سخنان رهبر انقلاب در اين جلسه صميمي دانشجويي با بحث درباره مقوله خروج نخبگان ادامه يافت.
ايشان در همين زمينه افزودند: ممکن است برخي عملکردها در خروج بعضي نخبگان تأثير داشته باشد اما بيشتر موارد ناشي از وعده هايي است که از خارج مي دهند ضمن اينکه در برخي از اين وعده ها، انگيزه معارضه با جمهوري اسلامي هم ديده مي شود.
رهبر انقلاب اسلامي، انگيزه هاي ديني و ايماني را نيز موجب بازگشت نخبگان به کشور دانستند و افزودند: برخي نوابغ، برجستگان و نخبگان در پرتو همين عوامل براي کار و خدمت به داخل مي آيند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سخنان يکي از دانشجويان درباره ضرورت پيگيري تأکيد رهبري انقلاب درباره حمله به کوي دانشگاه افزودند: روند اين پيگيري کند بوده و آنچنان که بايد پيش نرفته است اما اين مسئله فراموش نشده و انشاءالله به پيش خواهد رفت.
ايشان نبود انگيزه لازم در برخي دستگاهها را براي همکاري در اين مسئله از جمله عوامل کندي اين پرونده دانستند و بار ديگر بر ضرورت رسيدگي به اين موضوع تأکيد کردند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سخنان يکي از دانشجويان درباره تندروي در برخي برخوردهاي انضباطي در دانشگاهها افزودند: البته نمي شود محيط دانشگاه را که آماج توطئه هاي دشمن است، به حال خود رها کرد و طبعاً مسائل انضباطي لازم است اما تندروي در هر زمينه اي از جمله در اين زمينه خوب نيست.
ايشان با تأکيد مجدد بر ضرورت آزادانديشي در محيطهاي دانشگاهي افزودند: بايد در مباحث مختلف سياسي - معارفي - اجتماعي و ديگر زمينه ها، در دانشگاهها جلسه بحث و مناظره گذاشته شود اما دقت بشود که جاي اين مسائل در دانشگاهها و جلسات تخصصي است نه در صدا و سيما و محيطهاي عمومي.
رهبر انقلاب اسلامي درباره سخنان يکي از دانشجويان در انتقاد از عملکرد برخي همکاران رئيس جمهور افزودند: من در اين زمينه ورود و قضاوتي نمي کنم البته ممکن است اشکال و ايراد وارد باشد اما بايد مسائل را اصلي - فرعي کرد و مراقب بود که مسائل درجه دوم، جاي مسائل اصلي و تعيين کننده را نگيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي، با انتقاد از اقدام مسئولان در علني کردن اختلافات افزودند: در اين باره تذکر جدي داده شده است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سخنان يکي از دانشجويان درباره تجمع چندي قبل شماري از دانشجويان در مقابل مجلس در انتقاد از مصوبه مجلس درباره دانشگاه آزاد افزودند: در اين زمينه اظهار نظري نمي کنم البته شعارهاي اکثر تجمع کنندگان بد نبود اما برخي شعارهاي تند دادند که طبعاً اين دانشجويان نيز بايد نقدپذير باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان سخنانشان، تشکلهاي دانشجويي را به مراقبت کامل براي دوري از تأثيرپذيري از اختلافات سياسي فراخواندند و افزودند: هر دانشجو و تشکلي سليقه اي دارد اما اين اختلاف سلايق نبايد باعث انشقاق و اصطکاک و برخورد شود.
رهبر انقلاب اسلامي، برخورداري از تحليل و موضع گيري در مسائل مهم کشور را براي تشکلهاي دانشجويي ضروري خواندند و افزودند: دانشجويان در مسائلي که به سرنوشت کشور ارتباط پيدا مي کند مانند بيانيه تهران، قطعنامه شوراي امنيت و تحريمهاي يکجانبه امريکا و اروپا تحليل و موضع گيري داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامي تقويت مباني معرفتي، گسترش ارتباط با "بدنه دانشجويي و استادان ارزشي " را به تشکلهاي دانشجويي توصيه کردند و با اشاره به روند خوب حرکت و پيشرفتهاي کشور در عرصه هاي علمي - فناوري - اجتماعي و معنوي افزودند: زيرساختهاي لازم براي جهش هاي بزرگ در دست ساخت است و از لحاظ معنوي نيز افزايش عدالت خواهي و قانع نبودن به پيشرفتها، اميدها را افزون مي کند.
رهبر معظم انقلاب روند حرکت جبهه دشمنان ملت ايران را رو به نزول و در مقابل حرکت جمهوري اسلامي ايران را رو به صعود خواندند و تأکيد کردند: با وجود همه توطئه هاي دشمنان، 32 سال است که اين ملت به پيش مي رود و انشاءالله با تکيه بر ايمان و عزم و اراده، همچنان اين حرکت پرافتخار را ادامه خواهد داد.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان جوانان و دانشجويان را به قدرشناسي دوران جواني و ارتباط بيش از پيش با خداوند متعال به عنوان منبع حقيقت و زيبايي توصيه کردند و افزودند: تهذيب نفس و حفظ پاکي و زلالي دل در دوران جواني بسيار آسانتر از دوران ميان سالي و کهنسالي است.
ايشان مهمترين گام براي تهذيب نفس را، ترک گناه برشمردند و خاطرنشان کردند: بعد از ترک گناه، نماز از مهمترين واجبات در اين مسير است بويژه نمازي که اول وقت و با حضور قلب خوانده شود.
رهبر انقلاب اسلامي، روزه ماه مبارک رمضان، انس با قرآن و دعا بخصوص صحيفه سجاديه و اهتمام به نوافل را از ديگر عوامل تهذيب نفس دانستند و افزودند: مهمترين علت لغزشهاي برخي افراد در عرصه هاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي، گناهاني است که مرتکب شده اند بنابراين تمرين و استقامت در ترک گناه در دوران جواني، در منحرف نشدن در فراز و نشيب هاي زندگي بسيار مهم است.

در آغاز اين ديدار آقايان و خانمها:
- محمد مهدي مقام فر نماينده بسيج دانشجويي دانشگاهها
- سيدعلي روحاني دانشجوي نخبه داراي رتبه اول المپياد 88
- رامين محمدي دانشجوي کارشناسي ارشد و دبير سياسي دفتر تحکيم وحدت
- فرحناز فهيمي پور - داراي رتبه اول خوارزمي و دانشجوي دکتراي دندانپزشکي
- مسعود براتي نماينده جنبش عدالتخواه دانشجويي
- ماجده محمدي - نخبه علمي
- سيدمحي الدين فاضليان دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکي تهران
- فاطمه فياض - نخبه علمي
- محمد افکانه نماينده اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل
- سعيد ناطقي نماينده کانون رهپويان غدير و دانشجوي دکتراي تخصصي
- محمدرضا يزداني نماينده طرح ضيافت انديشه و دانشجوي دکتراي فيزيک
- و مجتبي کشوري نماينده اردوهاي جهادي دانشجويي
در سخنان خود بر اين محورها تأکيد کردند:
- ضرورت دقت کامل مسئولان اجرايي در گزينش همکاران خود
- پرهيز همه سياسيون از رقابتهاي بسيار زودرس انتخاباتي
- استقلال گروهها و تشکلهاي دانشجويي از جريانها و جناحهاي سياسي
- ضرورت حفظ و تعميق بصيرت در مقابل پيچيدگي بيشتر فتنه در حال و آينده
- تحکيم مباني عقيدتي دانشجويان
- تجديدنظر در دوره ها و اردوهاي فرهنگي دانشجويي با استفاده از نکات مثبت طرح ضيافت انديشه
- درس آموزي صحيح از تاريخ به عنوان ذخائر گرانبهاي تجربيات بشري
- تقويت روحيه جهادي و بسيجي در مسئولان رده هاي مختلف کشور
- ضرورت مرزبندي صحيح مفاهيمي همچون وحدت و جذب حداکثري با توجه به حوادث و رويدادهاي سال گذشته
- چگونگي نقد صحيح اشخاص حقيقي و حقوقي
- تفاوت واقع بيني با "تساهل و تسامح در برابر تضعيف ارزشها "
- قدرداني از تدابير رهبري انقلاب در تحقق حقوق هسته اي ملت
- استفاده برنامه ريزي شده از ظرفيتهاي نخبگان دانشجويي به عنوان "افسران جوانِ جبهه عزت و افتخارِ " کشور و ملت
- گسترش و تعميق فرهنگ عدالت خواهي به عنوان زمينه اصلي تحقق اهداف انقلاب اسلامي
- برنامه ريزي دقيق براي تحقق هدف استراتژيک تبديل ايران به "مرجع علمي جهان "
- ضرورت حرکت به سمت اقتصاد دانش بنيان
- انتقاد شديد از برخوردهاي تخريبي و بداخلاقي هاي عرصه سياسي
- توجه کافي به ضوابط علمي در ارزيابي استادان دانشگاهها براي جلوگيري از رکود علمي
- برخورد قاطع قضايي با مفسدان اقتصادي و غارتگران بيت المال
- ضرورت تدوين نقشه جامع فرهنگي و مدل توسعه اسلامي ايران
- تقويت خودباوري ملي
- برنامه ريزي صحيح براي تبديل تحريمها به فرصتي براي "پيشرفتِ متکي به خود "
- ايجاد پژوهشکده هاي متمرکز تحقيقاتي در علوم مختلف
- توزيع عادلانه امکانات و منابع در ميان دانشگاههاي سراسر کشور
- اهتمام بيشتر به صدور پيامهاي نوين و راهگشاي انقلاب اسلامي
- توجه به چارچوبهاي صحيح خصوصي سازي
- مبارزه مستمر و برنامه ريزي شده با فقر و فساد و تبعيض
- توجه بيشتر به فرهنگ صحيح اجتماعي - اقتصادي اسلام در برنامه هاي صدا و سيما
- ضرورت ارتقاي شناخت دانشجويي از مفهوم پيچيده جنگ نرم
- مبارزه با جريانهاي فکري منحرف از جمله جريان انحرافي در مقوله انتظار
- برخورد صحيح با مشکل خروج برخي نخبگان از طريق زمينه سازي براي
تأثير گذاري بيشتر آنان
- تأسيس صندوقهاي سرمايه گذاري خطرپذير براي حمايت از شرکتهاي کوچک دانش بنيان
- رسيدگي کامل به پرونده حمله به کوي دانشگاه تهران در پرتو تأکيد چندين باره رهبر معظم انقلاب
- انتقاد از برخي برخوردهاي انضباطي در دانشگاهها
- تلاش بيشتر مسئولان ذيربط براي تعامل صحيح و اقناع نخبگان
- تقويت فرهنگ آزادانديشي با ارائه ديدگاههاي مختلف در محيطهاي دانشگاهي
- تقويت انسجام ملي براي جلوگيري از هرگونه سوءاستفاده بيگانگان
- "رهبري "، محور وحدت و فصل الخطاب همه سلايق سياسي
- پرهيز از خرده گيري و نگرش محدود در مقوله وحدت
- تأسيس مجلات معتبر علمي تحت نظر مراکز دانشگاهي جهان اسلام
- توجه بيشتر به اوضاع فرهنگي دانشگاهها

در پايان اين ديدار نماز مغرب و عشا به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه شد و سپس دانشجويان روزه خود را به همراه رهبر انقلاب افطار کردند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.1 seconds.